Veterans Affairs hospital - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van Daisy Janssen - WaarBenJij.nu Veterans Affairs hospital - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van Daisy Janssen - WaarBenJij.nu

Veterans Affairs hospital

Door: Daisy

Blijf op de hoogte en volg Daisy

16 Juli 2010 | Verenigde Staten, Seattle

Hallo allemaal,

Vandaag ben ik naar het Veterans Affairs hospital geweest en heb ik meegelopen met de geriater/palliatieve arts van de palliative care service.

Het is erg leuk dat ik de palliative care service in drie ziekenhuizen kan bezoeken, want er zijn heel wat verschillen. Ik zal ze hieronder kort beschrijven, maar voor de niet-dokters of verzorgenden of verpleegkundigen is het misschien een beetje saai..maar hopelijk voor deze collaga's wel interessant.

De palliatieve zorg service in het Harborview Medical Center wordt gerund door een nurse practitioner. Er is geen multidisciplinair team. Deze service bestaat uit consulten en de outpatient clinic, waarbij de behandeling wordt overgenomen. Er is geen palliatieve unit. Er zijn nauwelijks palliatieve bedden in deze regio, met hospice wordt vooral de zorg thuis bedoelt. Zoals ik eerder had beschreven, zijn hier een aantal dokters die bereid zijn tot het voorschrijven van medicatie voor zelfdoding.

De palliatieve zorg service in het University of Washington Medical Center is juist weer meer gericht op consultatie en coaching van de behandelaars, ipv overname van de behandeling. Hier komen meer vragen voor rondom ingrijpende interventies zoals hart- of beenmergtransplantaties. Slechts 40% van de consulten betreft patienten met kanker. Bij ons is dat veel meer. Maar hier is veel aandacht voor cardiologie en ook voor neurologie. En zoals overal hier is palliatieve zorg erg belangrijk in de IC. De belangrijkste vragen betreffen hier ondersteuning bij besluitvorming en daarna symptoombestrijding.

Maar vandaag was ik dus bij de VA, het ziekenhuis voor veteranen. Dat zijn bijna allemaal mannen. Het is ook een bijzondere populatie en dit heeft consequenties voor de zorg rondom het levenseinde. Mentale problemen zoals PTST, alcoholmisbruik en depressie komen veel voor. Het is belangrijk om bij de begeleiding te realiseren dat er verschillen zijn tussen veteranen die in de verschillende oorlogen hebben gevochten. Zo zijn de veteranen uit de 2e wereldoorlog altijd gezien als helden, terwijl tegen de Vietnam-oorlog maatschappelijk zoveel protest is geweest, dat dit voor de veteranen heel wat consequenties heeft.
Terug naar de palliatieve zorg service. Het palliatief team bestaat uit een verpleegkundige, arts, maatschappelijk werk, psycholoog en geestelijk verzorger.
De palliatieve zorgservice bezoekt patienten in het ziekenhuis en in het VA verpleeghuis. Ze nemen de behandeling niet over, maar hun consultatie bestaat wel m.n. uit bedsideconsulten en zij voeren actief gesprekken met patient en familie over het beleid. Er is geen outpatient clinic en ze hebben geen eigen pallliatieve bedden.
We hebben enkele patienten op de afdeling en een patient in de IC bezocht. Belangrijke vragen gaan over besluitvorming over de behandeling, zoals het niet starten of staken van behandeling.
Palliatieve sedatie komt hier heel zelden voor. De palliatief consulent gaf me aan dat zij zelf moeite had met palliatieve sedatie. Hulp bij zelfdoding is binnen de VA niet mogelijk.

Vanochtend ben ik mee geweest naar 'palliative care teaching rounds' in het verpleeghuis. Eerst zijn alle palliatieve patienten doorgesproken en daarna heeft de palliatieve arts onderwijs gegegevn. Het verpleeghuis is een afdeling binnen het VA ziekenhuis, waar plaats is voor revalidatie (voor patienten die 3u therapie per dag niet aankunnen), palliatieve zorg (10 bedden) en chronische zorg. Er is geen onderscheid tussen PG en somatiek.
Ik heb hier overigens iets gedaan dat ik nog nooit in een Nederlands verpleeghuis heb gedaan en ook nooit in een Nederlands verpleeghuis wil doen: een witte jas gedragen....erg he! Toen ze me vroegen naar de verschillen met onze verpleeghuizen heb ik toch maar aangegeven dat bij ons veel meer aandacht is voor de woonomgeving..
De medische zorg in het verpleeghuis wordt geleverd door nurse practitioner en bijv arts (i.o.) geriatrie of interne geneeskunde.
Een opname met IBS of RM kennen ze hier niet. Een dementerende die niet opgenomen wil worden, kan niet opgenomen worden, ook niet als alleen thuis wonen grote gevaren oplevert.
Het VA verpleeghuis wordt door de overheid betaald, itt een community nursing home. Voor de palliatieve bedden mag een patient maximaal een prognose hebben van 2 maanden.

Overigens: subcutane toediening van medicatie vinden ze hier maar hocus pocus. Ik vroeg daarnaar toen ik begreep dat in het ziekenhuis en verpleeghuis alles i.v. wordt gegeven en thuis bij patienten die niet kunnen slikken m.n. rectaal. Ik heb moeten uitleggen wat een subcutane pomp is en hoe je dat doet.

Wat opvalt is dat autonomie van de patient hier altijd voorop staat. Er is zelfs dicussie over of je als arts een advies mag geven over het starten of staken van levensverlengende maatregelen zoals invasieve beademing. Binnen de VA is het ook zo dat zelfs als een behandeling medisch zinloos is, maar patient wenst deze behandeling, dat patient deze behandeling hoort te krijgen. Medisch zinloos handelen is een term die binnen de VA dan ook niet bestaat.
Ik denk dat ze hier zouden zeggen dat wij meer paternalistisch zijn, maar dat vind ik te negatief klinken. Ik denk dat wij meer verantwoordelijkheid (durven) nemen.

Wat mij na deze weken in Seattle ook is opgevallen, is hoeveel verschillen er zijn binnen de locaties die ik bezoek. Dan kun je alleen maar raden naar alle verschillen die binnen de U.S. bestaan. En mijn beeld van de zorg hier in Seattle, hoeft dan ook niet representatief te zijn voor de rest van de U.S.

Groetjes, Daisy



  • 16 Juli 2010 - 06:59

    Tielke:

    Lieve Daisy,

    Wat een boeiend verslag. Ongelooflijk dat er in 1 stad zoveel verschillen zijn in behandelingen en opvattingen over patiënten in een terminaal stadium.
    Kennen zij geen intercollegiaal overleg over dit onderwerp tussen de verantwoordelijken van de drie ziekenhuizen?
    Ik volg je ervaringen met veel belangstelling.
    Liefs uit Eijsden,

    Tielke

  • 16 Juli 2010 - 10:05

    Fiona,:

    Ehhhhh, zusje dit is voor mij hocus pocus. Laat ik even aan je medevakverslaafden over......wel een dikke kus van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Seattle

Seattle

Recente Reisverslagen:

24 Augustus 2010

Laatste aflevering: Hertense huismus in Seattle

20 Augustus 2010

Laatste loodjes

16 Augustus 2010

Van Whistler naar Vancouver

15 Augustus 2010

De mooiste treinreis van de wereld

14 Augustus 2010

Vancouver
Daisy

Hey hallo! Wat leuk dat je mijn belevenissen in Seattle wilt lezen! Have fun...

Actief sinds 13 Juni 2010
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 21267

Voorgaande reizen:

01 Juni 2010 - 26 Augustus 2010

Seattle

Landen bezocht: