Stage - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van Daisy Janssen - WaarBenJij.nu Stage - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van Daisy Janssen - WaarBenJij.nu

Stage

Door: Daisy

Blijf op de hoogte en volg Daisy

10 Augustus 2010 | Verenigde Staten, Seattle

Hallo allemaal,

Het afgelopen weekend is het erg Seattle's weer geweest: nat en nat en nat.
Vandaag heb ik een dag stage gelopen bij het palliatieve zorg team van het University of Washington Medical Center. Ik ben met de attending physician en de fellow palliatieve zorg mee geweest bij verschillende consulten in het ziekenhuis. De attending physician heeft veel tijd gemaakt voor uitleg en onderwijs.
Het University of Washington Medical Center heeft een afdeling gespecialiseerd voor beenmergtransplantatie. Een deel van de consulten betreft dan ook heel zieke en vaak jonge mensen met leukemie waarbij heel intensieve therapie wordt toegepast. Daarnaast heeft dit ziekenhuis een afdeling gespecialiseerd in hartfalen waarbij de hartfunctie mechanisch wordt ondersteund met een left ventricular assist device (LVAD). Soms als eindstadium en soms als overbrugging tot harttransplantatie. Het palliatief team ondersteunt patienten en hun familie bij de besluitvorming over hun behandeling. Alle consulten van vandaag waren dan ook familiegesprekken over besluitvorming over de behandeling.
De palliatief arts gebruikt "narrative" communicatietechnieken. Dat is een systematische methode om helder te krijgen wat belangrijk is voor patient en familie om hiermee de besluitvorming over de behandeling makkelijker te maken.
De palliatief arts geeft geen advies over wat medisch gezien de meest aangewezen behandeling is en begint een gesprek dan ook niet met uitleg te geven over de huidige situatie en de opties. Pas nadat duidelijk is geworden wat voor patient en familie belangrijk is in het leven (bijv thuis zijn of zo lang mogelijk leven) wordt besproken welke behandelopties bij deze wens passen.

Het is goed om weer eens andere gesprekstechnieken te zien en te zien hoe een andere benadering een gesprek en de uitkomst kan beinvloeden. Ik heb vandaag een aantal technieken gezien die ik zeker aan mijn communicatievaardigheden wil toevoegen.

Kortom, het was weer een zinvolle dag!

Veel groetjes en tot mails,
Daisy

• 10 Augustus 2010 - 11:08

Tielke:

Lieve Dauisy,

Da's inderdaad een heel inspirerende methodiek. Een navolging waard. Wil ik graag eens met je over babbelen. Hier alles okay. "York" was een avontuur....
    Kus, Tielke

• 12 Augustus 2010 - 08:23

Nelly:

hoi daisy,
    ik heb er gister de hele avond voor uit getrokken om de avonturen van de hertense huismus te lezen! Je begint je al aardig aan te pasen, begrijp ik! Interessant om met name de verschillen in het sociale leven te ervaren, niet?
    Geniet er nog van!
    Groetjes